سفارش تبلیغ
صبا ویژن

من همیشه در مقدمه چینی برای ورود به بحث مشکل داشتم ، برای همین ( ببخشید ) همینطور بدون صغری و کبری میروم روی اصل مطلب :
آن قدیم ها وقتی یک پدری می خواست با پسرش در مورد یک مسئله مشکل آفرین و حساسی صحبت کند ، خیلی زود میتوانست موفق به اقناع او شود.
حالا این اقناع یا واقعا اتفاق می افتاده و یا به جهت رعایت مناسبات پدر و فرزندی اقناع مصلحتی انجام می شده است. شاید هم در اکثر اوقات اصلا مسئله ای که آنقدر بزرگ و مهم باشد که باعث شود پدر و فرزند چهره در چهره هم بایستند و بحث کنند ، پیش نمی آمد .


امروز اما این بحث های چهره به چهره ( که صد البته پر حرارت و تمام عیارند ) برای بسیاری از خانواده ها بسیار اتفاق افتاده و می افتد.
البته این منطقی و قابل قبول است که در جامعه ای که در حال گذار از یک برهه زمانی به مرحله متفاوتی است ، یک سری ارزشهای فرهنگی و سیاسی-اجتماعی هم دستخوش تغییر و تفاوت های جزئی و کلی بشود. ارزشها که تغییر کند طبیعتا بر سر رعایت و اهتمام به این ارزشها هم تنش پیش می آید.


بسیار سخت است مدیریت این تنش ها و فوق العاده دقت می خواهد مسئله اقناع در این تنش ها. نسل امروز ما بلند پرواز ، آرمانگرا ( و نه همیشه آرمان خواه ) و دارای حریت در تفکر است . و از همه مهمتر به چیزی دل می نهد که آن را خود دریافته باشد و این چیزی است که اقناع او را کمی مشکل می کند.


این ها را که گفتم همه می دانند اما چون خود من هم یکی از آدم های این نسل هستم  با تمام خصوصیاتشان ، به خودم این حق را می دهم که یک انتقاد خیلی کوچولو به نسل خودم بکنم :
ما علیرغم تمام ویژگی های مثبت مان ، گاهی ظرفیت لازم را برای رعایت نظر و حق دیگران نداریم ، مغروریم و داشته های اطلاعاتی مان را برای قضاوت در مورد هر مسئله ای کافی می دانیم و نتیجتا زحمت یافتن پاسخ درست به سوالات مان را هم به خود نمی دهیم ، بلند پروازیم و بدون توجه به محکم کردن مبانی اعتقادی و فکری مان از درونی ترین لایه های کره خاکی خودمان شروع میکنیم و آسمانهای هفت گانه ملکوت را هم فتح میکنیم و همه را بزیر رادیکال میکشیم ، حتی به خود خداوند هم رحم نمی کنیم.
کاش نه سر بزیر باشیم که هر تحفه ای باد آورد بپذیریم ، نه سر به هوا که هیچ آدمیزادی را در ارتفاعات !! قله شخصیت مان نبینیم . سرمان به راه باشد که اطراف مان را درست ببینیم ، که فردای زیبای ما همین اطراف است.
درست ندیدن همان و از دست دادن فردای این دنیا و آن دنیا همان.

 


+ نوشته شده در چهارشنبه 89/2/15ساعت 3:44 عصر توسط | نظر