• وبلاگ : اين راه بي نهايت
  • يادداشت : چگونه به يک حاج آقا ضد حال بزنيم؟!
  • نظرات : 15 خصوصي ، 71 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + حسيني 
    سلام.

    ميشه يه مجموعه مرجع در مورد افرادي که امروز با نام روحانيون ازشون ياد ميکنيم معرفي کنيد؟
    وظابفشون، اختياراتشون، حدودي که بايد مردم بهشون مراجعه کنند و حدي که بايد به فعل و دستورات و قولشون اعتماد کرد(اعتماد نه به اين معنا که مثلاً دروغ ميگم، بلکه در حيطه ارتباطشون با دين...)

    ايضاً در همين خصوص حداقل ميزان مطلوب دين پژوهي و کسب معرفت بين مردم عادي.
    جواب اين سوال را يه نفر به من اينطوري داد، هرچقدر بيشتر بهتر، ولي فانع کننده نيست، حتماً معرفت مهمتر از اينه که نتيجه شک به اينکه مقنعه موقع سجده مانع برخورد سر به مهر بوده يا نه است. ولي ما براي اين حکم قوانين محکم دارم اما براي حداقل معرفت چه؟ حلال و حرام و حداقل و کف داريم؟
    فقه ما مرزهاي دقيق داره، ولي عرفان و ....؟
    پاسخ

    مجموعه ي مرجع منسجم و جامع در مورد روحانيت كه نميتونم معرفي كنم! يعني حداقل من سراغ ندارم. ولي مي تونيد به مجموعه فرمايشات امام و رهبر فرزانه در مورد روحانيت و رسالت و آفات روحانيت، مراجعه كنيد. ظاهرا تحت عنوان منشور روحانيت گردآوري شده باشه... عرفان و فقه از هم جدا نيستند، بلكه هردو تحت منظومه ي دين قرار دارند. فقه دروازه ي عرفانه! يعني براي ورود در وادي معرفت و عرفان و سلوك، فقه، حداقل و بيس كار هست. البته موافقم كه مرزهاي عرفان در مقايسه با فقه براي ما كمتر بيان و شناسونده شده و اين شايد به اين خاطر باشه كه حوزه ي عرفان، براي مردم عادي قابل ورود نيست بدليل سختي ها و دشواري هاي خاص خودش! و معمولا افراد خاص توانايي درك و رهروي مسير عرفان رو پيدا مي كنند